simmacyklaspringa.blogg.se

Den här bloggen handlar mycket om just att simma cykla och springa. Jag heter Simon och håller på med triathlon. Det här är min blogg som mestadels kommer att handla om träning. Inspiration tips och trix samt en hel del om hur man får träningen att passa ihop med livspusslet i övrigt.

Att ha barn är inte en ursäkt!

Publicerad 2013-04-17 14:50:00 i Allmänt,

Det finns många ursäkter till att inte träna. En del bra men de flesta är dåliga. Skador är en bra ursäkt till exempel. Behöver kroppen vila och läka så är det bättre på lång sikt att priorietra just det och inte äta verktabletter eller genomföra exempelvis ett löppass och "härda igenom" smärtan. Det kan leda till att en skada förvärras eller att en ny uppstår för att man spänner sig eller belastar fel.
 
Trötthet är en ganska dålig ursäkt. Visst är det svårt att hitta motivationen ibland efter en tuff arbetsdag. Men de bästa passen är de som blir av! Träning rensar huvudet och man blir ofta piggare av runda. En god grundkondition bidrar på lång sikt till att man har mer energi och i större utsträckning orkar med sin vardag. Om du ska springa eller cykla till exempel; byt om till träningskläderna direkt när du kommer hem. Sen kan du plocka ihop frukosten, stöka ur diskmaskinen, plocka undan tvätten eller vad som nu annars kan komma ivägen. Sen är tröskeln lägre för att träningen ska bli av!
 
 
Barn är något som många använder som ursäkt. Och visst är det svårt att få tid till träning mellan hämtning och lämning, strohandla, middagsbestyr och annat. Men "where there's a will there's a way" som det heter. Försök hitta sätt att träna med barnen så slipper din respektive (om du har nån) dra hela den biten av lasset. Är ni båda träningsintresserade så kan ni ju turas om, att träna samt ta hand om marscervicen och på så sätt fördela eran fritid någorlunda jämt. Tycker ni om att träna tillmans eller om du vill ge din respektive tid till annat och lätta ditt eget samvete för att du prioriterar egentid före tid med barnen (eller om du är ensamsåtende med barn) så är en löpvagn en ypperlig investering! Finns i alla prisklasser och med plats för ett eller två barn. Kolla blocket! Där ligger det ofta vagnar ute till mer humana inköpskostnader. Själv har jag köpt en fin och röd som min treåring älskar att åka i. Hen hejar gladeligen på och uppmanar hela tiden till fartökning. 
 
Är barnen lite större och kan cykla så prova ta en löprunda medan barnen cyklar bredvid! Se lösningar istället för hinder så brukar resten lösa sig av sig självt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Simon

Jag heter Simon och bor i Årsta med min familj. Jag håller på med triathlon på en ganska ambitiös amatörnivå och gör vad jag kan för att balansera jobb, träning och familjeliv. I den här bloggen tänker jag dela med mig av egna erfarenheter kring träning. Tipsa om olika typer av träningspass och träningsformer. Samt skriva om träningsrelaterade saker som intresserar mig.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela